سوخت زیستی (سوخت سبز) چیست؟

نشریه ماهنامه ای نهنگ

سوخت زیستی (سوخت سبز) چیست؟

۲۳۲ بازديد
سوخت زیستی (biofuel)
اصطلاح سوخت زیستی (biofuel) برای توصیف یک رشته از محصولات که از طریق فتوسنتز به دست می‌آیند به کار می‌رود. از سوخت زیستی به عنوان یکی از انواع انرژی‌های تجدید پذیر یاد می‌شود.
سوخت‌های زیستی از نظر حالت فیزیکی (جامد، مایع و گاز) به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1- جامد (چوب، ذغال)
2- مایع (تفاله نیشکر)
3- گاز (زیست گاو): هر گاه پسماند محصولات کشاورزی در شرایط بی هوازی قرار بگیرند گاز قابل اشتعال تولید می‌کنند.
دسته‌بندی دیگری برای سوخت زیستی داریم که براساس ماده اولیه است. سوخت‌های‌زیستی، به‌ ویژه سوخت‌های‌زیستی مایع را بر اساس مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن‌ها، به چند نسل تقسیم‌بندی نموده‌اند: نسل اول، دوم، سوم و چهارم. با رشد و ظهور هر نسل، بهبود و افزایش تولید این سوخت‌ها حاصل شده است.

نسل اول سوخت زیستی
سوخت‌های نسل اول یا سوخت‌های‌زیستی معمولی، سوخت‌های تولید شده از محصولات غذایی و زراعی می‌باشد. با تولید این نوع از سوخت زیستی، امنیت غذایی و بحران‌های ناشی از آن ایجاد می‌شود. این نسل از سوخت‌های‌زیستی از قند، نشاسته، روغن و چربی‌ حیوانی و گیاهی به‌دست می‌آید و در تقابل با استفاده بشر است، مخصوصا هنگامی که با استفاده از فرایند‌ها یا فناوری‌های معمول تولید می‌شوند. این سوخت‌ها شامل ‌دیزل‌زیستی، ‌الکل‌زیستی، اتانول و گاز‌های‌زیستی مانند متان می‌باشند و لزوما کشت آن‌ها اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

نسل دوم سوخت زیستی
نسل دوم سوخت‌های‌زیستی از محصولات غیر غذایی یا ضایعات کشاورزی، به ویژه زیست‌توده‌های لیگنوسلولزی تولید می‌شوند. مواد اولیه این نسل از سوخت‌ها، جزو مواد غذایی محسوب نمی‌شوند.

مواد اولیه مورد استفاده در این نسل، می‌تواند ضایعات و پسماندهای محصولات کشاورزی و غذایی باشد و یا محصولاتی که ارزش تغذیه‌ای برای انسان ندارند و در زمین‌های نامرغوب با هزینه‌های جاری بسیار کم رشد می‌کنند. ضایعات فضای سبز و جنگل‌ها نیز جزو مواد لیگنوسلولزی هستند که موجب تولید سوخت‌های‌زیستی نسل دوم می‌شوند.

با وجود مزایای فراوان این نسل از سوخت‌ها، ممکن است استخراج سوخت از مواد اولیه ذکر شده دشوار باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک سری از پیش‌تیمارهای فیزیکی و شیمیایی برای تبدیل زیست‌توده لیگنوسلولوزی به سوخت‌های مایع مورد نیاز باشد.

نسل سوم سوخت زیستی
آزمایشات فراوانی بر روی جلبک‌ها (Algae) به عنوان منبع غنی از چربی برای تولید سوخت‌های‌زیستی مایع انجام شده است. با استخراج چربی و هم‌چنین استفاده مستقیم از این جلبک‌ها، سوخت‌های‌زیستی نسل سوم تولید شده‌اند. ایده پرورش این جلبک‌های غنی شده از چربی از همان ابتدا در تصفیه‌خانه فاضلاب نیز توسط محققان آمریکایی پیشنهاد شده است.
در حال حاضر تولید جلبک برای تولید سوخت در مقیاس تجاری، نیز مورد توجه قرار گرفته است و ایران از جمله صادرکننده چنین سوخت‌هایی است. تولید سوخت‌های نسل سوم باعث کاهش تولید مواد غذایی نمی‌شود و هم‌چنین نیازی به زمین‌های کشاورزی و آب شیرین نیست.

نسل چهارم سوخت زیستی
نسل چهارم سوخت‌های زیستی از گیاهان مهندسی‌شده یا زیست‌توده که ممکن است عملکرد انرژی بیشتر داشته باشند، تشکیل شده است. این نوع از مواد نیاز کمتری به شکست سلولزی دارند و هم‌چنین قادر به رشد در زمین‌های غیر کشاورزی و بدون آب هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.