دانلود جغرافیای اقتصادی ترکیه

نشریه ماهنامه ای نهنگ

دانلود جغرافیای اقتصادی ترکیه

۲۳۶ بازديد
سايت waqi.info آلودگي هوا را بر حسب ماده آلاينده مشخص کرده است. برحسب مثلا اکسيد گوگرد، اکسيد نيتروژن، و اوزون. جالب است که اواخر دي 1399 بررسي کرديم کشور ترکيه همسايه تنها جايي در جهان بود که از نظر اوزون، آلودگي خيلي شديد در حد خطرناک داشت. نقطه اين آلودگي هم شهر آگري (Agri) بود. عکس آن را در ادامه مي‌آوريم:
آلودگی هوا - ترکیه
آلودگي هوا -اوزون ترکيه
ترکيه اين اواخر مورد تهاجم‌هاي مخفي زيادي قرار گرفته است، و به هر ميزان که زاويه بيشتري به سمت اصالت ترک خودش بگيرد، بيشتر تحريم مي‌شود و حوادث غير مترقبه ساختگي در آن زيادتر مي‌شود. هجوم‌هايي مانند خشکسالي اعمالي در استانبول، و زلزله و سونامي در حوالي ازمير، يا آتش سوزي هايي که مواد منفجره در آن مي سوزد. ترکيه مي گويد که همه چيز در وضع عادي قرار دارد و آتش سوزي ها مربوط به کارخانه هاي آتش‌بازي است و هيچ مشکلي نيست. وضعيت بجراني ترکيه با قمارهاي خطرناک حاکمان آن در نيجريه، سودان و سوريه در حال پيگيري است. در اين وضعيت، هر قدر ايران ثبات بيشتري پيدا کند، به نفع مردم ترکيه است. ترکيه، که حدود سه درصد از اراضي سرزميني اش در اروپاست، علاقه مندي اش را به اروپا بارها ابراز کرده و در عوض از سمت اروپايي‌ها بارها تحقير شده است. مرسوم است که در بازي‌هايي اروپايي ضد آنها شعار دهند که «ما از اروپاييم! شما از کجاييد!». مردم مسلمان ترکيه تا دو سال پيش اجازه حضور با حجاب در دانشگاه‌هاي آن را نداشتند و چه بسيار کساني که به همين خاطر از تحصيل بازماندند. از حدود سال 2015 ميلادي سياست‌هاي تبليغي ترکيه به شکلي تغيير کرد که مردم ايران بيشتر از قبل به آن کشور سفر و مهاجرت کردند. ايراني‌ها به خاطر لطف مردم تبريز و دو استان آذربايجان شرقي و غربي به زبان ترکي علاقه‌مند بودند. اين علاقه‌مندي با «حيدربابايه سلام » شهريار، منجر به حفظ و ارتقاي زبان زيباي ترکي شد. به همين علت، مردم ايران به کشور ترکيه علاقه ويژه دارند. در اثر حضور ايراني‌هاي مسلمان، امروز در بعضي دانشگاه ها امکان حضور با پوشش اسلامي وجود دارد. پس از ده‌ها سال، براي اولين بار در اياصوفيه استانبول نماز گزارده شد. اين‌ها اثر متقابل حضور ايراني‌ها در آن کشور است. ترکيه همچنان به بي توجهي به اصالت خودش پيش مي‌رود، چرا که از حدود سال 1700 ميلادي که مهاجران ساده يهودي براي زندگي و زيارت به قدس مي‌رفتند با پول رشوه آنها فاسد شدند، و نسل هايي از بيگ هاي فاسد در ساختار حکومتي آن رخنه کرده است. درست و غلط در اين کشور به شدت با هم مخلوط شده و فضا براي هرگونه ناحقي کاملا آماده است. حاکمان ترک از قديم تنها به مسلمان‌ها ظلم نکردند، بلکه بايد از ارمني‌هاي امروز ارمنستان، از تاريخ پر از فقر آنها، در زير حکومت عثماني فاسد که امکان تشکيل رژيم صهيونيستي را فراهم کرد، جويا شد. اين وضعيت ترکيه هميشه بر همسايگانش موثر بوده است. مردم در آن کشور نقش واقعي ندارند و اين ضعف طولاني که از 1700 شروع شد با آتاتورک بزرگ شد و با قانون اساسي ضعيف تحميلي بعد از جنگ جهاني ادامه يافت.
حال، اين آلودگي هوا و اقتصادي که ترکيه امروز دارد تاثير زيادي در شرايط و وضعيت کشور همسايه‌هاي خود از جمله ايران دارد. در ادامه اين کشور را از نظر منطقه اقتصادي با رويکردهاي زير مورد بررسي قرار مي‌دهيم:

  •     معرفي جغرافيا و منطقه اقتصادي ترکيه
  •     کسب و کار ترکيه و معيارهاي ماليات و تعرفه
  •     فعاليت‌هاي بين‌المللي کسب و کار ترکيه
  •     روابط ترکيه با ايران
  •     رتبه و جايگاه ترکيه در ارتباطات و فناوري اطلاعات
دانلود فايل pdf بررسي منطقه اقتصادي ترکيه در نشريه شماره 18 نهنگ نو از اينجا(1.15 MB).
براي دانلود ساير بخش‌هاي اين شماره از نشريه نهنگ نو مي‌توانيد از طريق آرشيو سايت «اي‌نهنگ» اقدام کنيد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.