12 گیاه عجیب خوزستان

نشریه ماهنامه ای نهنگ

12 گیاه عجیب خوزستان

۲۳۳ بازديد
خوزستان منطقه‌ای است که به واسطه تنها رود کشتی روی کارون و سایر رودهای منطقه به جلگه‌ای بزرگ تبدیل شده و آب و هوای مدیترانه‌ای، باران‌های موسمی و سطح آب بالا، خاک بسیار مناسبی برای انواع درختان دارد.
1- در سرفصل گیاهان خوزستان، گل کاغذی قرار دارد. به محض اینکه نزدیک به خوزستان می‌شوید، اطراف و خیابان‌ها معمولا به رنگ‌های در طیف صورتی، قرمز و بنفش دیده می‌شوند. گاهی نیز گل‌های کاغذی به رنگ سفید و زرد هستند.
2- گل شیشه شور.
گیاه همیشه سبز شیشه شور
این گیاه را در محله‌های اهواز بیشتر می‌بینید. گل این درخت به صورت شاخه‌های افشان با خوشه‌های رشته‌ای که در آن برگ‌های درخت شبیه زیتون است و رشته‌های زیبایی به رنگ‌های صورتی و قرمز اناری دیده می‌شود. این گیاه که بیشتر در مناطق مرطوب و معتدل می‌روید، به‌ صورت درخت یا درختچه است و سی تا چهل گونه مختلف دارد. گل شیشه‌شوی معمولاً به رنگ قرمز درخشان است، ولی شرابی، صورتی یا کرم هم می‌تواند باشد.
3- گل ابریشم هندی. این گیاه که درخت بلندی می‌شود، برگ‌های ریز دسته‌ای دارد که به نور حساس بوده و با غروب خورشید برگ‌های دسته‌ای روی هم جمع می‌شود. مدت گل دادن این درخت از بهار تا شهریور می‌باشد. این درخت محبوب طوطی‌هاست که در ارتفاع آن پرواز می‌کنند.
4- درخت کنار. میوه این درخت شبیه عناب است. میوه‌های تک هسته‌ای آن از بهار تا آخر تابستان می‌ماند.
5- درخت زالزالک. شکل میوه‌های آن مشابه کنار است. این میوه در رنگ‌های مختلف از سبز، نارنجی تا قرمز و طیف‌های میانی آن که محبوب کودکان است. هر میوه آن ممکن است بیش از یک دانه، سه-چهار دانه نیز دارد.
6- درخت مشهور آن منطقه، همانا نخل است. در هر خانه‌ای، در حیاط حتی کوچکش آن را می‌کارند که در سایه آن درختان دیگری بکارد. صیفی‌جات، انگور، نارنج، توت و سایر درختان را می‌کارند.
7، 8، 9- مرکبات شامل لیموترش، نارنج و پرتقال. در مناطق مختلف این استان می‌روید و میوه می‌دهند. معمولا کشاورزان در نخلستان‌های خود این درختان را می‌کارند که شش ماهه دوم سال نیز از فروش میوه‌های مرکبات درآمد کنند.
10، 11- مرسوم است که میوه‌ها و درختان خاص توسط مردم با توجه به آب‌وهوای منطقه کاشته شود. در برخی خانه‌ها موز، و در برخی دیگر گیاهان عجیبی مثل درخت لیف یا لوفا می‌کارند. درخت لیف میوه‌ای شبیه کدوی دراز دارد که پس از رسیدن این میوه حالت اسفنجی و رشته رشته پیدا می‌کند. بسیار نرم بوده، به رنگ زرد و از آن به عنوان لیف طبیعی استفاده می‌کنند.
12- توت و توت سیاه. در خیابان‌ها مابین کنار و نخل به تناوب دیده می‌شوند.

فواید گل ختمی

این گل در کنار کاربرد زینتی خود کاربردهای درمانی متعددی نیز دارد و می‌تواند بیماری‌های مختلف را درمان کند. این گیاه دارویی می‌تواند به درمان سرفه، سرما خوردگی، تب و مشکلات معده کمک کند. علاوه بر این می‌تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند و برای رفع گرفتگی قفسه سینه نیز مفید است. برای آشنایی بیشتر با خواص این گیاه و استفاده‌های دارویی آن از مشاوره آنلاین متنی و تلفنی با متخصص طب سنتی استفاده کنید.

گل ختمی

از این گیاه برای درمان زخم معده، تب یونجه، التهاب مثانه، ورم معده، اسهال و برونشیت هم استفاده می‌کنند.

درمان تب

در زمان‌های قدیم از گل ختمی برای بهبود تب بالا استفاده می‌شد. این ماده در واقع خاصیت تب‌بری دارد و می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کند و علائم سرماخوردگی را نیز از بین ببرد. مصرف یک فنجان چای گل ختمی می‌تواند تب را تسکین دهد.

پاسخ مدير:
چهارشنبه ۰۳ شهریور ۰۰, ۱۰:۰۷

گل ختمی به نوعی گل تابستونی هست، که در بیشتر نقاط ایران و خصوصا در خوزستان میروید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.