بررسی منطقه اقتصادی عراق در نشریه نهنگ نو

۲۳۵ بازديد
تصویر جلد نشریه نهنگ نو - شماره 17
«ای‌نهنگ» از همان ابتدا دوست‌دار محیط زیست تعریف شد. در راستای همین هدف برنامه دارد از اقتصاد تک بعدی، مثل اقتصاد نفت محور، که ممکن است منجر به تخریب محیط زیست شود به سمت اقتصاد دریامحور دوستدار محیط زیست برود. برای همین، در برنامه خود مطالعه مناطق اقتصادی و وضعیت‌های اقتصادی کشورهای گوناگون را مدنظر خود قرار داده‌ایم. در اغلب موارد انگیزه اصلی دستکاری های انسانی در طبیعت، عوامل اقتصادی هستند. اقتصادهای بزرگ کشورهای کوچکتر درست می‌کنند، تا بتوانند بهره‌کشی‌های بی‌اندازه خود را در سرزمین‌های دیگری به جز سرزمین خودشان انجام دهند. کشورهای بزرگ علاقه‌ای ندارند که تعداد کشورهای بزرگ مثل خودشان زیاد باشد. به همن علت، از ایران قدیم امروز بیش از 20 کشور تشکیل شده است، که ما با 15 تای آنها همسایه هستیم و از نظر بیشترین تعداد همسایگان در جهان رتبه سوم را داریم. در حالی که رتبه اول روسیه است که با احتساب پهناورترین کشور جهان بودن منطقی است، اما ایران بزرگ صرفا به خاطر بهره‌کشی کشورهای بزرگ متخاصم به این وضع دچار شده است.
امروز، ما اهالی سرزمین ایران قدیم را به عنوان کشورهای همسایه بررسی می‌کنیم و از آنجا که همه از یک ریشه هستند، فرهنگ مشابهی دارند. اقتصاد این کشورها باید به دقت بررسی شود، تا میزان دستکاری های حاکمان بهره کش و برده ساز در آنها روشن شود. کشور عراق نمونه کاملی از این جریان را نشان می‌دهد. مردمی که قبلا هموطن ما بودند مدت‌ها زیر سلطه بدترین حاکمان از جمله کسانی مانند صدام بودند و اکنون نیز با قانون اساسی تحمیلی ضعیف حتی امکان تشکیل دولت را هم به سختی دارند.
اقتصاد کشورهای همسایه ایران هیچ وقت واقعا خوب نخواهد شد، چرا که انگیزه ایجاد این کشورها، بهر‌ه گیری از این سرزمین‌ها بوده است. فاصله طبقاتی شدید بین مردم و حاکمان در تمام این کشورها کاملا قابل بررسی است. از این جالب تر، حضور افرادی است که حاکمان پنهان در این کشورها هستند. در این پست بخش مطالعه منطقه اقتصادی کشور عراق را موشکافانه از نظر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی مدنظر قرار داده‌ایم، که از اینجامی‌توانید آن را دانلود کنید.
برای دانلود سایر قسمت‌هایی که در این بخش نیامده‌اند، اعم از بخش فناوری، سرعت بیشتر، سبززیست، مدیریت منابع آب و هنر و صنعت، به آرشیو سایت ای‌نهنگ مراجعه نمایید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.