گلابی شاه میوه خراسان و ارقام گلابی ایران

۲۲۵ بازديد
گلابی در تمام مناطق ایران به طور بومی وجود داشته است. حتی نقاط گرمسیری نیز زیر درختان نخل امکان کشت گلابی دارند، و اگر هم منطقه بسیار ساحلی باشد، می‌توان کاکتوسی کاشت که میوه آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس است.
گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می‌نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می‌باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می‌آید. گلابی را در زبان عربی سَفرجَل یا عَرمُوط و در زبان انگلیسی PEAR می‌گویند.
گونه های مختلف گلابی طعم های گوناگون از ترش تا شیرین دارند. این میوه حاوی ویتامین های ای و ث، کلسیم، آهن، منیزیم و روی است. چون گلابی میوه آبداری است و حاوی ویتامین ث می‎‌باشد، در زیبایی پوست بسیار مؤثر است. از خواص گلابی ملین بودن آن است. هم‌چنین، دانه‌های ریزی که در موقع خوردن گلابی زیر دندان احساس می‌شود، برای دفع مواد زائد بدن بسیار مؤثر است.
تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود 120 نوع است. مهمترین ارقام بومی آن عبارتند از:
شاه میوه کرج، شاه میوه خراسان، شاه میوه اصفهان، گلابی نطنز کاشان، محمدعلی مشهد، سه فصله کرج، سیبری، و گلابی پیغمبری.
تصویر زیر مربوط به گلابی شاه میوه خراسان است که در دنیا بسیار معروف می‌باشد:
گلابی، شاه میوه خراسان (گلابی آبدار و بسیار شیرین ایران)

شهرت گلابی ایرانی گاهی تا حدی بالاست که آن را قبل از سیب و یا انار ایرانی می‌شناسند. نهال گلابی شاه میوه از پرطرفدارترین ارقام نهال در ایران است که میوه آن زرد رنگ است، اندازه به نسبت بزرگی داشته و بسیار لذیذ و آبدار می‌باشد.
از گلابی‌های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می‌شوند می‌توان: آنژو، وینترنلیس، بارتلت، دوشس، ژاندارک، باسه، کولمار، بوره ژیفار و دوینه دوکومیس را نام برد.
یک نوع گلابی جنگلی که در کهکیلویه و بویر احمر می‌روید و تخم آن زیاد است را انجوجک می‌نامند. میوه آن قابل استفاده نیست، ولی زمانی که میوه روی خاک می‌افتد و می‌پوسد، تخم آن را جمع آوری می‌کنند که استفاده درمانی زیادی دارد.

درختان گلابی در تحمل سرمای زمستان به شکل متفاوتی عمل می‌کنند. به نحوی که گونه‌های مختلف این درختان سرما را بین -25 الی -40 را می‌توانند تحمل کنند. جوانه‌های گلابی در حدود 600-1500 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتیگراد نیاز دارند تا در بهار سال بعد بتوانند باز شوند و باردهی داشته باشند.

به همین دلیل در مناطق گرمسیری و یا نیمه گرمسیری این گیاه قابل کشت نیست، زیرا به دلیل عدم وجود چنین سرمایی، نیاز سرمایی درختان گلابی برطرف نمی‌شود و آن‌ها قادر به تولید جوانه گل و میوه نخواهند بود. اما، در مناطق گرمسیری ایران کاشت گلابی خاردار امکان پذیر است. این میوه بیضی قرمز بنفش است. سطح آن از خارهای ریز پوشیده است. گوشت این میوه شیرین و آبدار است و دانه‌های ترد سیاه رنگی در بافت آن وجود دارد. کاکتوس پخته طعم مارچوه و یا فلفل دلمه‌ای سبز دارد.
تصویر گلابی خاردار، میوه کاکتوس:
گلابی خاردار کاکتوس

در مورد نگهداری گلابی نیز می‌توان گفت وجود تابستان‌های گرم و بدون باران در کنترل بیماری آتشک Fire blight که از بیماری‌های مهم گلابی است تاثیر مثبت دارد.

فواید گلاب برای درخشندگی و لطافت پوست

خواص گلاب برای پوست بسیار زیاد است. قرن‌هاست که مردم این سرزمین برای مراقبت از پوست خود از گلاب استفاده می‌کنند. امروزه در تمام دنیا هم خواص گلاب برای پوست صورت مورد توجه پزشکان و متخصصان زیبایی و سلامت قرار گرفته است. گلاب به علت داشتن خاصیت نرم کنندگی، آرام‌بخشی و جوان‌سازی، در محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاب برای انواع پوست مناسب است که شامل پوست‌های خیلی حساس هم می‌شود. از دیگر فواید گلاب می‌توان به قابلیت ضدعفونی کنندگی، درخشان کنندگی پوست و از بین بردن لک صورت اشاره کرد. در این مقاله چند راه برای استفاده از گلاب برای داشتن پوست درخشان، به شما معرفی می‌کنیم.
پاسخ مدير:
یکشنبه ۰۴ مهر ۰۰, ۱۶:۰۷

نه تنها در ایران و بلکه در سرتاسر مناطق فارسی زبان، گلاب و رنگ گلابی مفهومی شناخته شده است. در ایران، سیب کنار گلابی می‌آید. واژه گلابی در صورتی که منظور از آن رز آب باشد، در مناطقی مثل کشور افغانستان می‌تواند مفهوم رنگ پیدا کند. در این صورت، به نوعی اشاره به رنگ قرمز دارد. این واژه در ایران معمولا استفاده نمی شود چراکه از دید طب ایرانی، گلاب اصیل بی رنگ است و در صورتی که به آن رنگی افزوده شود، از اصالت و خاصیت درمانی آن کم می شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.